Olga Vela
Coordinadora de la Comunicació Corporativa de Feceminte. Consultora i formadora en màrqueting, comunicació i habilitats directives.
El sector de les telecomunicacions s’ha tornat a citar al DMTforum2026, la trobada empresarial anual organitzada per Feceminte, ara Acutelan-Feceminte, amb motiu del Dia Mundial de les Telecomunicacions i de la Societat de la Informació. L’Espai Can Tiana i l’Auditori de la CNMC de Barcelona van aplegar representants institucionals, operadores, empreses instal·ladores, integradores de sistemes, enginyeries i experts del sector per analitzar els nous models de negoci i les oportunitats d’un ecosistema en transformació constant.
L’acte d’inauguració amb la participació de Joan Bramon Font, president de FECEMINTE; Juan Antonio Rodríguez Moreno, president d’ACUTELAN; i Alejandra de Iturriaga Gandini, directora de Telecomunicacions i del Sector Audiovisual de la CNMC, ha servit per posar de manifest l’aliança estratègica d’ambdues institucions.
Dues taules de debat per entendre cap on evoluciona el sector
La primera taula de debat, “Operadores en transformació, nous models de negoci”, ha abordat la qüestió del futur en un context on el preu de la connectivitat de veu i dades ja no és suficient per competir. Amb la participació de Jordi Alvinyà Rovira, president de CATALUNYA TELECOM; Icíar Martínez López, directora de Governança i Comunicació d’ONIVIA; i Julián Vinué Biarnes, gerent de Relacions Institucionals i Innovació de TELEFÒNICA, conduïts per Joan Francesc Fondevila Gascon, catedràtic d’Universitat i director del Centre d’Estudis sobre el Cable (CECABLE) s’ha posat el focus en la diferenciació a través dels serveis de valor afegit, la gestió de dades, les aliances estratègiques i l’experiència de client. Amb la mirada posada en el 2030, els ponents han destacat que el futur passa per companyies més especialitzades i ecosistemes evolucionats cap a models més oberts i col·laboratius: en definitiva, passar de Telco a Techco i ‘compartir per a poder competir’.
El segon debat “Infraestructures digitals, evolució i oportunitats” va aprofundir en els reptes estratègics de les empreses d’infraestructures digitals. La sessió ha destacat el canvi de paradigma: deixar de veure la infraestructura com un cost o una obra acabada per passar a considerar-la- un actiu viu i habilitador de nous serveis. Si el repte de la darrera dècada ha estat construir la xarxa, el d’avui és gestionar-la, evolucionar-la i treure’n el màxim profit. Amb la participació de Jordi Bastardas Martínez, director general d’INNOVA SENSE LÍMITS SL; Meritxell Bosch Garcia, freelance, enginyera de telecomunicació i llicenciada en dret; i Sergi Edo Lausín, director general d’ALPHA ENGINYERIA, conduïts per Cinto Niqui Espinosa, doctor en Ciències de la Comunicació, professor universitari i director del programa “L’altra ràdio” de Ràdio 4 (RNE).
La cloenda institucional ha estat a càrrec Cristina Campillo, directora general d’Infraestructures Digitals de la Generalitat de Catalunya, que ha agraït a Feceminte el seu paper com a referent de les empreses de telecomunicacions, alhora que s’ha enorgullit de la integració amb Acutelan.
Premis Connexió 2026, un quart de segle reconeixent el talent
La jornada ha continuat a la Sala Can Tiana amb el lliurament dels Premis Connexió, que enguany han commemorat la seva 25a edició. Uns guardons ja consolidats al sector, que reconeixen iniciatives, projectes i trajectòries d’excel·lència en tres categories:
- Dinamisme Empresarial a VERA per haver aconseguit consolidar-se com una empresa arrelada, innovadora i de país, i com un dels operadors de referència de Catalunya en tan sols 3 anys, va néixer l’any 2023.
- Iniciativa Institucional a l’Arxiu Sonor de la Ràdio a Catalunya de la UAB, perquè és un projecte col·laboratiu de memòria radiofònica, sense ànim de lucre, i obert a la participació ciutadana que permet capbussar-se en els més de cent anys d’història de la ràdio a Catalunya.
- Excel·lència Professional a José Antonio Vázquez Blanco, per la seva capacitat de lideratge i visió estratègica al capdavant d’Onivia, ha aconseguit consolidar l’empresa, nascuda el 2019, com l’operadora majorista de referència en el mercat espanyol en molt pocs anys.
A banda dels guardons que decideix el Jurat, els organitzadors del Premis Connexió la junta directiva ha volgut fer un reconeixement especial Joan Francesc Fondevila, per la seva visió en intuir, fa 3 dècades, la importància estratègica del cable i de la banda ampla en el desenvolupament econòmic i social de la nostra societat, així com per la seva estreta i continuada col·laboració amb Feceminte.
Aquest esdeveniment es consolida com un espai de reflexió i connexió entre empreses, institucions i professionals d’un sector estratègic per al desenvolupament econòmic i tecnològic del país.
- Accedeix a les imatges del DMTforum 2026: clica aquí.